Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
Prokopová, Zuzana ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Franiok, Petr (oponent)
Předmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...
Mateřství u žen s PAS
Finkerová, Veronika ; Vozková, Anna (vedoucí práce) ; Hrdličková, Kristýna (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o mateřství u žen s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je zjistit, jak matky s poruchou autistického spektra prožívají své mateřství. Teoretická část práce je rozčleněna do tří hlavních kapitol. První kapitola představuje poruchy autistického spektra, jejich definici, projevy a poruchy autistického spektra u žen. Druhá kapitola se věnuje tématu mateřství, jeho základnímu vymezení a vybraným psychologickým a interpersonálním aspektům. Poslední kapitola se zabývá mateřstvím u žen s PAS a předkládá výsledky dosavadních výzkumů na toto téma. Empirická část práce popisuje proběhlý kvalitativní výzkum. Nejprve byl stanoven cíl práce, poté hlavní výzkumná otázka a pět dílčích výzkumných otázek. Výzkum byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti matkami s poruchou autistického spektra. Získaná data byla analyzována pomocí metody tematické analýzy. Byla stanovena čtyři hlavní témata, která se v rozhovorech s participantkami objevovala: já jako matka, vztah s dítětem, výzvy mateřství a podpora v mateřství. Každé z témat dále zahrnovalo několik podtémat. Výsledky výzkumu značí, že mateřství je pro ženy s PAS náročné, ale přináší jim do života také pozitivní aspekty. Zdá se, že významným faktorem, který má vliv na prožívání mateřství u matek...
Respitní péče pro osoby s poruchou autistického spektra
ČECHOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá tématem Respitní péče o osoby s poruchami autistického spektra. Cílem práce je poukázat na důležitost těchto služeb, přiblížit náplň, postupy a principy, které se používají, aby byl respitní pobyt pro klienty s těmito poruchami akceptovatelný. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou, současným pojetím a terminologií poruch autistického spektra. Následně etiologií a triádou problémových oblastí a další symptomatikou PAS. Není opomenuta ani diagnostika a klasifikace těchto poruch. Věnuje se také rodinám s dítětem s poruchou autistického spektra, zákonu o sociálních službách, respitní péči a obsahuje obecné informace o organizaci APLA Jižní Čechy, z.ú., kde probíhalo výzkumné šetření pro praktickou část. Cílem praktické části bakalářské práce je poukázat na důležitost a podstatu respitní péče se zaměřením na náplň, využívanost a dostupnost odlehčovacích služeb pro jedince s PAS. Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly vytvořeny čtyři varianty polostrukturovaných rozhovorů - pro klienty s PAS, rodiče klientů, osobní asistenty respitní služby a vedoucího služeb organizace APLA Jižní Čechy, z.ú. Součástí sběru dat bylo přímé zúčastněné pozorování při pobytech konaných v prostorách Dětské psychiatrické nemocnice v Opařanech. Z výzkumného šetření vyplývá, že respitní péče pro osoby s poruchami autistického spektra je velice důležitá, podstatná a přínosná, avšak není příliš rozšířena. Funkčnost respitních pobytů je postavena na individuálním, rovnocenném a empatickém přístupu, komunikaci a spolupráci mezi všemi zúčastněnými.
Mateřské prožívání výchovy dětí s poruchou autistického spektra
RYNEŠOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá mateřským prožíváním výchovy dětí s poruchou autistického spektra (dále PAS). Cílem této práce je popsat, jak matky prožívají výchovu svých dětí s PAS a zmapovat především to, na jaká úskalí při výchově narážejí, a jak vypadá život v jejich rodinách. Teoretická část se věnuje vymezení PAS, přičemž pozornost je zaměřena především na výchovu těchto dětí a její dopady na rodinu, zejména na matku. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu a opírá se o polostrukturované rozhovory se třemi matkami dětí s PAS.
Rodina s dítětem s poruchou autistického spektra
DOULOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce se zabývá rodinou s dítětem s poruchou autistického spektra a možnostmi její podpory v rámci sociálních služeb. Cílem bakalářské práce je kompletovat teoretické poznání vymezeného tématu práce, a na jeho podkladě prozkoumat možnosti sociálních služeb pro rodiny s dítětem s poruchou autistického spektra v Jihočeském kraji a objasnit, jak tyto sociální služby naplňují individuální potřeby rodin. Dále se práce zaměřuje na pohled rodiny na výběr, dostupnost, kvantitu a kvalitu sociálních služeb. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část empirickou. Teoretická část je dělena do tří hlavních kapitol. První kapitola se zabývá současným vymezením poruch autistického spektra, popisuje jejich specifickou etiologii a symptomatologii. Součástí dané kapitoly je klasifikace a charakteristika jednotlivých poruch autistického spektra. Druhá kapitola specifikuje rodinu s dítětem s poruchou autistického spektra a popisuje její postavení ve společnosti. Třetí a zároveň poslední kapitola vymezuje oblast sociálních služeb se zaměřením na sociální služby pro rodiny s dítětem s poruchou autistického spektra. V empirické části je vymezen stanovený cíl této práce a výzkumné otázky. Práce byla zpracována metodou kvalitativního výzkumu v designu zakotvené teorie. Při sběru dat bylo využito metody polostrukturovaného rozhovoru s rodiči dětí s poruchou autistického spektra. Jejich odpovědi byly zpracovány technikou otevřeného kódování. Z výzkumného šetření vyplývá, že převážná část respondentů je s využívanými sociálními službami spokojena. Sociální služby naplňují individuální potřeby dětí i jejich rodin a jsou pro ně značným přínosem. Největší úskalí vidí v nedostatečném množství a snížené dostupnosti sociálních služeb. Především respondenti žijící v malých městech či obcích by ocenili zvýšení nabídky sociálních služeb v místě jejich bydliště nebo větší časovou dostupnost již využívaných sociálních služeb. Velká část respondentů vyjádřila obavy z budoucnosti svých dětí související s dospělostí. A to především s potřebou zajištění další trvalé péče, pracovním uplatněním a využitím sociálních služeb.
Komentovaný překlad: Un niño con autismo en la familia, Guía básica para familias que han recibido un diagnóstico de autismo para su hijo o hija
Schindlerová, Alena ; Obdržálková, Vanda (vedoucí práce) ; Králová, Jana (oponent)
Tato práce se skládá ze dvou částí: praktické a teoretické. Praktickou část tvoří překlad úvodu a tří následujících kapitol z příručky pro rodiče autistického dítěte Un niño con autismo en la familia, Guía básica para familias que han recibido un diagnóstico de autismo para su hijo o hija, která byla publikována Univerzitním institutem pro společenskou integraci INICO. Příručka se věnuje problematice vnitřního přijetí diagnózy a podává základní informace a PAS. Překlad probíhal ze španělštiny do češtiny. Teoretická část obsahuje komentář překladu, v němž jsou na základě překladatelské analýzy originálu diskutovány aplikované překladatelské postupy, problémy, které se při překladu vyskytly, a jejich řešení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Role pomáhajících pracovníků při podpoře rodiny v rozvoji hry u dětí s PAS
Vomočilová, Zuzana ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
(česky) Bakalářská práce se věnuje roli pomáhajících pracovníků při podpoře rodiny v rozvoji hry u dětí s poruchou autistického spektra. Zdůrazňuje důležitost hry pro správný vývoj každého jedince a problémy, které děti s PAS mohou mít při činnostech jako je hra. Také se zde uvádí, jak důležitá je profesionalita a kooperace všech pomáhajících pracovníků, aby péče o klienta i jeho rodinu byla komplexní. V praktické části jsou v první fázi výzkumu zmapovány role pomáhajících pracovníků, kteří se dostanou do kontaktu s dětmi s PAS. Cílem tohoto předvýzkumu bylo zjistit, kteří pracovníci se dostanou do kontaktu s hrou nejvíce. S těmito pracovníky byl veden rozhovor v druhé části výzkumu. Tato část je zaměřena detailněji na práci s dětmi a rodinami v oblasti hry. Zmiňuje důležitost individuální i skupinové hry, možnosti vzdělávání v oblasti hry. A také zásady jejího správného výběru.
Komentovaný překlad: Un niño con autismo en la familia, Guía básica para familias que han recibido un diagnóstico de autismo para su hijo o hija
Schindlerová, Alena ; Obdržálková, Vanda (vedoucí práce) ; Králová, Jana (oponent)
Tato práce se skládá ze dvou částí: praktické a teoretické. Praktickou část tvoří překlad úvodu a tří následujících kapitol z příručky pro rodiče autistického dítěte Un niño con autismo en la familia, Guía básica para familias que han recibido un diagnóstico de autismo para su hijo o hija, která byla publikována Univerzitním institutem pro společenskou integraci INICO. Příručka se věnuje problematice vnitřního přijetí diagnózy a podává základní informace a PAS. Překlad probíhal ze španělštiny do češtiny. Teoretická část obsahuje komentář překladu, v němž jsou na základě překladatelské analýzy originálu diskutovány aplikované překladatelské postupy, problémy, které se při překladu vyskytly, a jejich řešení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.